Instructor: Gregory Chondrokoukis, Vassilios Canellidis, Pseftelis
Course Code: ΤΕΠΛΗ65-1
Semester: 2nd (Spring)
Requirements: –
Language of Teaching: Greek
European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS): 5,5

OBJECTIVE

The course aims to introduce students to the administrative and business functions of the digital age and covers a wide range of administrative opportunities and risks in virtual markets. The course consists of the theoretical part (lectures) and the laboratory part.
During the course, students

  • Develop knowledge about e-business and e-commerce infrastructure, e-business management with new business models, etc.
  • Acquire knowledge on e-business strategies, the development of competitive advantage online and the necessary organizational strategy (eg, change management, assimilation of e-business within the organization, etc.).
  • Study the e-business environment – legal, ethical and security issues as well as marketing and advertising issues

Upon successful completion of the course, the students will be able to:

  • Understand the concepts of e-business and e-commerce
  • Describe e-business and e-commerce technologies and analyze their significance in business
  • Recognize emerging trends in online business models
  • Describe the functions of an online business and the ways in which the information flows within it
  • Design a successful business operation strategy
  • Create value by properly managing knowledge in an online business
  • Evaluate the techniques and strategies of e-marketing and online advertising
  • Provide guidance in design, communication and leadership of change

Upon successful completion of the laboratory part, the students will be able to:

  • Describe the procedure to be followed for constructing an e-commerce site
  • Understand issues relevant to the selection of the most suitable material for the ecommerce site
  • Build a website
  • Build an online store
  • Study the usability of a website
  • Evaluate sites using appropriate model

OBJECTIVE

The course aims to introduce students to the administrative and business functions of the digital age and covers a wide range of administrative opportunities and risks in virtual markets. The course consists of the theoretical part (lectures) and the laboratory part.
During the course, students

  • Develop knowledge about e-business and e-commerce infrastructure, e-business management with new business models, etc.
  • Acquire knowledge on e-business strategies, the development of competitive advantage online and the necessary organizational strategy (eg, change management, assimilation of e-business within the organization, etc.).
  • Study the e-business environment – legal, ethical and security issues as well as marketing and advertising issues

Upon successful completion of the course, the students will be able to:

  • Understand the concepts of e-business and e-commerce
  • Describe e-business and e-commerce technologies and analyze their significance in business
  • Recognize emerging trends in online business models
  • Describe the functions of an online business and the ways in which the information flows within it
  • Design a successful business operation strategy
  • Create value by properly managing knowledge in an online business
  • Evaluate the techniques and strategies of e-marketing and online advertising
  • Provide guidance in design, communication and leadership of change

Upon successful completion of the laboratory part, the students will be able to:

  • Describe the procedure to be followed for constructing an e-commerce site
  • Understand issues relevant to the selection of the most suitable material for the ecommerce site
  • Build a website
  • Build an online store
  • Study the usability of a website
  • Evaluate sites using appropriate model

ΣΤΟΧΟΙ & ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Κατά τη διάρκεια του μαθήματος παρουσιάζονται και αναπτύσσονται τα ακόλουθα:

  • Πρόλογος και Εισαγωγή στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο (ΗΕ)
  • Ορισμοί – Περιβάλλον – Περιορισμοί
  • Τεχνολογικό και Επιχειρηματικό Μοντέλο
  • Λιανεμπόριο
  • Ο Καταναλωτής στο Διαδίκτυο
  • Διαφήμιση στο ΗΕ
  • Ασφάλεια Δικτύων και Συναλλαγών
  • Ηλεκτρονικά Συστήματα Πληρωμών
  • Ηλεκτρονικό Εμπόριο (Μέρος Α’)
  • Ηλεκτρονικό Εμπόριο (Μέρος Β’)
  • Internet-Intranet-Extranet
  • Δημόσια Πολιτική
  • Web Sites – Επιτυχία
  • Web Sites – Παρουσίαση
  • Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση (Εξέλιξη – Προσαρμογή – Εφαρμογή) στην Ελληνική Πραγματικότητα
  • Στρατηγική & Eπιχειρηματικός Σχεδιασμός στο Ηλεκτρονικό Επιχειρείν

Επίσης, οι φοιτητές/τριες παρακολουθούν εργαστηριακά μαθήματα στο Εργαστήριο Πληροφοριακών Συστημάτων Παραγωγής, με σκοπό την εξοικείωσή τους με τη θεματολογία του μαθήματος, καθώς και την πρακτική τους εξάσκηση στις έννοιες που παρουσιάζονται στις διαλέξεις. Για τα εργαστήρια χρησιμοποιείται λογισμικό ανοικτής πρόσβασης καθώς και εξειδικευμένο λογισμικό. Οι φοιτητές/τριες εκπαιδεύονται στα εργαστήρια με σύστημα εκ περιτροπής. Το πρόγραμμα των εργαστηρίων αναρτάται στην ιστοσελίδα του μαθήματος και στο eclass στην αρχή του εξαμήνου.
Επιπλέον, στο eclass αναρτώνται σε ηλεκτρονική μορφή άρθρα, οπτικοακουστικό υλικό διαλέξεων, διαδικτυακές διευθύνσεις για χρήσιμες πληροφορίες, ασκήσεις και λογισμικό.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Βιβλίο [4278]: Εισαγωγή στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο e-επιχειρείν, Γρηγόρης Π. Χονδροκούκης

ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ / ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗΣ

  • 80% από τις γραπτές εξετάσεις
  • 20% από τον βαθμό του εργαστηρίου

Η εξεταστέα ύλη του μαθήματος ανακοινώνεται στο eclass μετά το τελευταίο μάθημα του εξαμήνου. Ο τελικός βαθμός του μαθήματος διαμορφώνεται ως εξής:

  • Ο βαθμός του εργαστηριακού μέρους του μαθήματος συμμετέχει σε ποσοστό 20% του τελικού εξαγόμενου βαθμού. Συγκεκριμένα, το μέγιστο σύνολο μονάδων είναι δύο (2) οι οποίες κατανέμονται ως ακολούθως: μία (1) μονάδα λαμβάνει κάθε φοιτητής/τρια εφόσον δεν έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από δύο (2) απουσίες κατά τη διεξαγωγή των εργαστηριακών ασκήσεων και μέχρι μία (1) μονάδα λαμβάνει κάθε φοιτητής/τρια κατά την προφορική εξέταση των εργαστηριακών ασκήσεων.
  • Ο βαθμός του θεωρητικού μέρους του μαθήματος συμμετέχει σε ποσοστό 80% του τελικού εξαγόμενου βαθμού. Οι γραπτές εξετάσεις, δίωρης διάρκειας, διεξάγονται στην εξεταστική περίοδο του εαρινού εξαμήνου και, σε περίπτωση αποτυχίας, στην επαναληπτική εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου. Η γραπτή εξέταση περιλαμβάνει την επίλυση προβλημάτων/ασκήσεων, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίου. Διεξάγεται με κλειστά βιβλία.

Οι φοιτητές/τριες με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στην γραφή και στην ανάγνωση (όπως αυτές πιστοποιούνται και χαρακτηρίζονται από αρμόδιο φορέα) εξετάζονται βάσει της προβλεπόμενης από το Τμήμα διαδικασίας.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ & ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ

Διδασκαλία: Διαλέξεις με σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα, υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας eclass
Εργαστηριακή εκπαίδευση: Χρήση λογισμικού ανοικτής πρόσβασης και εξειδικευμένο λογισμικό
Επικοινωνία με τους φοιτητές: email, πλατφόρμα eclass

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΠΛΑΝΟ

Start typing and press Enter to search